Nära ögat!

Det var en riktigt dålig sommar. Vädret var det kanske inget större fel på, men för företaget gick det trögt. Sommaren är alltid en lågsäsong för oss (och många andra företag), men i år var det värre än vanligt. Sedan under hösten så kom försäljningen inte riktigt igång så bra som den brukar. Vi lever med små marginaler, så det såg riktigt illa ut där. Situationen var så pass allvarlig att Ben ABs framtid var hotad. Vi balanserade på en knivsegg där ett tag men nu kan vi rapportera att vi står på stadiga ben igen. Situationen är ännu inte helt idealisk, men risken för konkurs är inte längre överhängande, tack och lov.

Likvidering
Det gick så långt att vi började titta närmare på om en likvidering kanske skulle bli nödvändig. Vi kontaktade Heinestams Bolagstjänst för att höra närmare efter hur denna i så fall skulle gå till. Heinestams var mycket bra att ha att göra med, pratade så till och med vi förstod vad de menade. I slutändan blev det så att vi inte behövde deras tjänster vad gäller likvidation, men vi kommer fortfarande att anlita dem för diverse andra ärenden. Heinestams gav helt enkelt ett mycket bra intryck där det verkligen kändes som de brydde sig om oss och vårat företag! Det blev nästan så att vi bad om ursäkt när det blev klart att en likvidation inte skulle bli nödvändig!

Investera oss ur krisen!
Många företag som det går dåligt för försöker överleva genom nedskärningar, minska sitt utbud och så vidare. Det är en väg som vi inte tror på. Komihåg hur det gick för Ericsson! Ericsson var ett riktigt, riktigt stort företag som hamnade i lite blåsväder vilket gjorde till att de började avskeda och skära ner på en absurd nivå. Visst, de lyckades vända förlust till vinst ett tag, men resultatet blev ändå att Ericsson på sikt förvandlades till en marginell aktör på telekommunikationsmarknaden. Att deras uppsägningar i huvudsak var av tekniker (deras starkaste område) medan säljare, reklamare och slikt löst folk (deras svagaste område) fick vara kvar gjorde inte det hela bättre.

Det var misstag som vi ville undvika. Bättre då att ta lite risker för om möjligt kunna komma stärkta ur krisen. Okej, risken för katastrof och likvidering fanns också, men när man har kniven mot strupen så har man heller ingenting att förlora! Nu gick det hela bra och fjärde kvartalet ser ut att bli ett av våra bästa någonsin. Friskt vågat, hälften vunnet!

Vad vi gjorde
Till att börja med slog vi fast att det inte var något fel på våra produkter. De ben vi tillverkar håller hög kvalitet och kunderna är nästan alltid nöjda. Problemet är att nya ben inte är någonting som man köper så ofta. Med andra ord: vi har inte så många återkommande kunder. Vad vi gjorde var att vi satsade på reklam, där vi bland annat själva körde runt och delade ut reklamlappar, och vi annonserade även en del i traditionell press. Resultatet var över förväntan med många nya kunder! Nu gäller det bara att vi inte blir nöjda utan fortsätter med vår marknadsföring. Då kommer 2016 garanterat att bli ett bra år!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *